RSS
POWERED BY
LoxBlog.Com
<-PollItems->
خبرنامه وب سایت: آمار وب سایت:
|
حلال و حرام سوره قصص آيه 12، حرام شدن شير دايگان به حضرت موسي(ع) : وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِن قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ ﴿12﴾ و از پيش شير دايگان را بر او حرام گردانيده بوديم پس [خواهرش آمد و] گفت آيا شما را بر خانواده اى راهنمايى كنم كه براى شما از وى سرپرستى كنند و خيرخواه او باشند (12) به راستي حلال و حرام چه معنايي دارد؟ در اين آيه و اشاره به حرام شدن شير دايگان به حضرت موسي، به اين نكته مي رسيم كه
حرام شدن چيزي فقط قصد ممنوع كردن از استفاده آن چيز يا بي بهره شدن از آن را ندارد، بلكه هدف بالاتري را در نظر دارد، اينكه حضرت موسي
از شير ديگران نخورد به چند جهت:
1- عمران پدر حضرت موسي(ع) كه مردي سخت كوش در امرار معاش بود و روزي اش را به دسترنج و تلاش و زحمتكشي بدست مي آورد و بنابراين روزي حلال بود، تا استخوان حضرت موسي از روزي حلال به رشد برسد و از مال حلال محكم گردد و به گفته عاميانه از سفرة پدرش نان بخورد.
2- براي اينكه مادرش نگراني نداشته باشد و به جهت اين فداكاري كه به فرمان خداوند او را در رود نيل انداخت و از او گذشت، خداوند دوباره
موسي را به او برگرداند و اين مزدِ توجه و اطاعت به فرمان خداوندي بود، چه بسا اگر فرمان خداوند را اطاعت نمي كرد، به احتمال زياد، هم او و
هم موسي هر دو كشته مي شدند. 3- به روايت از قرآن كريم، اگر نمي شد كه حضرت موسي شير ديگران را نخورد، از عشق مادري و رسيدن به فرزند، مادرِ موسي اين راز را افشا مي كرد و اگر افشا مي شد، موسي كشته مي شد، مثل همه فرزندان پسري كه به دنيا مي آمدند و به دستور فرعون كشته مي شدند.
حال با توجه به 3 برداشت ياد شده از حرام شدن شير دايگان به حضرت موسي، عليرغم اينكه شير هيچ زني براي هيچ نوزادي در حالت عادي
حرام نيست و در موارد خاص محرميت بين منسوبين ايجاد مي كند، متوجه مي شويم كه اين حكم و دستور خداوندي كه با واژه حرام امده دقيقا
آن چيزي است كه باعث زندگي و حيات حضرت موسي، رسيدن او به مادرش و حتي بالاتر از اين مسئله پيامبري او بوده است.
پس نكته در اينجاست: هر حرامي را كه خداوند براي ما انسانها قرار داده، باطناً به نفع ما انسانهاست و خداوند بي جهت نمي خواهد با حرام
كردن امري انسان را به زحمت بيندازد يا از چيزي منع نمايد. پس بياييم تا حلال خدا و حرام خدا را رعايت كنيم تا با رعايت آنها از آن نفع ببريم، همانگونه كه حضرت موسي و مادرش و پس از آن بني
اسرائيل نفع بردند.
نظرات شما عزیزان: A brief explanation of the unity of existence, the originality of existence, and even fixed object وحدت وجود جبر و اختيار معماي حل نشده فلاسفه و علما فلسفه حجاب عصر آخر الزمان حلقه انا لله و انّا اليه راجعون عالم ذر حلال و حرام آخرت قُرْبَةً اِلَي الله، راه نزديك شدن به خدا حجاب شعور و ظرف شعور نيروهاي مثبت و منفي قرآن ناطق و قرآن نوشتاري آزادي محرّم قرباني مشتاقي و محتاجي نظام برده داري نوين ابراهيم و دين حنيف براي خدا |
ارديبهشت 1401 2
آذر 1400 9 تير 1399 4 آذر 1398 9 خرداد 1398 3 بهمن 1397 11 آبان 1395 8 آذر 1394 9 آبان 1394 8 اسفند 1393 12 آذر 1393 9 آبان 1393 8 شهريور 1393 6 تير 1393 4 ارديبهشت 1393 2 فروردين 1393 1 اسفند 1392 12 بهمن 1392 11 دی 1392 10 آبان 1392 8 مهر 1392 7 تير 1392 4 فروردين 1392 1 اسفند 1391 12 بهمن 1391 11 دی 1391 10 آذر 1391 9 مهر 1391 7 شهريور 1391 6 مرداد 1391 5 تير 1391 4 خرداد 1391 3 ارديبهشت 1391 2 فروردين 1391 1 اسفند 1390 12 بهمن 1390 11 دی 1390 10 آبان 1390 8 مهر 1390 7 شهريور 1390 6 |